By using our website, you agree to the use of our cookies.
By using our website, you agree to the use of our cookies.
0646808297 info@dextools.nl Waarderweg 54 08:00 - 17:00

Beladingsbalg

Een beladingsbalg is uitermate geschikt voor het efficiënt verladen van droge, stoffige bulkgoederen in gesloten vrachtwagens.

Category:

Product Description

Beladingsbalg

Een beladingsbalg is uitermate geschikt voor het efficiënt verladen van droge, stoffige bulkgoederen in gesloten vrachtwagens. De balg is voorzien van interne conussen om de materiaalstroom onder controle te houden en aan de buitenzijde een dubbelwandige balg om het stof te kunnen verwijderen.  Onderaan de balg is een speciale conus voorzien van polymeer gecoate SINT samenstelling met een speciale afdichting voor vrachtwagens.

Hoe werkt een beladingsbalg

Eerst wordt de beladingsbalg naar beneden gelaten van zijn ingetrokken positie tot aan de inlaat van de tanker. Vanaf het ogenblik dat de laatste conus de inlaat van de tanker raakt, stopt de slappekoordbeveiliging, die buiten de bedieningskast is gemonteerd, het verder dalen van de balg. De eindschakelaar in de aandrijfkast stopt het volledig oprollen of afrollen van de balg. Nadat de klep is geopend, kan het beladen aanvangen.

Tijdens het vullen dient de conus, voorzien van een SINT- coating, als de perfecte stofdichte afsluiting. Gelijktijdig zuigt de ventilator continu het stof weg langs de buitenzijde van de balg naar de bovengelegen filterelementen, die zich in de kop van de balg bevinden. De slappekoordbeveiliging zorgt dat de balg verder kan dalen, omdat de vrachtwagen door het gewicht van het product zal zakken. Een niveaumelder, geplaatst in het midden onder de laatste conus, geeft een signaal wanneer het maximum niveau in het compartiment van de tanker is bereikt en beveelt het sluiten van de uitlaatklep aan de silo. Na een wachttijd van ongeveer 10 seconden, wordt de balg terug en omhoog getrokken. Dit resulteert erin dat de ventilator het resterend stof af kan zuigen. Nadat de balg volledig is opgetrokken, stopt de eindschakelaar het verder optrekken van de balg. De vooraf ingestelde reinigingscyclus van het filter kan na het einde van de belading plaatsvinden. Met perslucht worden de filterelementen gedurende 10 minuten verder gereinigd.

Afhankelijk van het soort medium bestaan er twee hoofdtypen laadmethode: open laad stations en gesloten laad stations.

Open laadbalgen

Open laadbalgen worden gebruikt voor het vullen van flatbed open vrachtwagens, schepen en voorraden waar bulkmateriaal direct wordt blootgesteld aan de omgeving.

Bij het begin van het laden wordt de balg neergelaten in de richting van het laadvlak van de vrachtwagen/het schip of de kelder en stopt onderaan. Het materiaal valt vrij door de balg. Een flexibele stofvanger aan de onderkant van de balg houdt het stof binnen het laadgebied. Extra vacuümlucht geleverd door een stofopvangsysteem zorgt ervoor dat stofemissie effectief wordt voorkomen.

Niveausensoren op de eenheid worden gebruikt om het productniveau voortdurend te controleren. Als het productniveau stijgt, gaat de balg automatisch omhoog. Nadat de lading wordt voltooid, wordt de ladingsbalg teruggetrokken aan de hoogste reservepositie. Open balgen voor vrachtwagenlading, scheepsbeladingsbalgen en beladingsbalgen voor voorraden hebben een uitgebreide reeks modellen en configuraties, afhankelijk van het type bulkmateriaal, de laadcapaciteit en de toepassingsvereisten.

Gesloten laadbalgen

Gesloten laadbalgen worden gebruikt voor het vullen van tankwagens, duwbakken en schepen met gesloten containers. Bij het begin van het laden wordt de balg neergelaten en gestopt wanneer hij de inlaat van de tanker bereikt. Daarna wordt de productstroom op gang gebracht. Het materiaal valt vrij door de binnenzijde van de balg. De tanker wordt gevuld met het product.

De luchtinhoud van de tank wordt door de balg teruggeleid en dan geloosd via de ontluchtingsopening. Een niveausensor bij het afvoerpunt van de balg controleert het productniveau in de tank en stopt de werking wanneer de tank vol is. Nadat het laden is voltooid, wordt de laadbalg teruggetrokken naar de hoogste stand-by positie.

Voordelen van een balg

  • Geïntegreerd filter met ventilator vermindert stof tijdens het vullen van de vrachtwagen
  • De flexibele manchet in de combinatie van Neopreen/Hypalon maakt de balg weerbestendig, uiterst bestand tegen slijtage en temperatuur en verhoogt de levensduur
  • Omgekeerde kegel met onderaan een niveaumelder voor volmelding tanker, verhoogt geleidelijk de beladingsbalg ter verbetering van de materiaaldistributie binnen de tanker
  • De twee hijskabels liggen buiten de productstroom, bewegen de balg zonder kabelslijtage aangezien contact met het product ontbreekt Hierdoor vindt er geen materiaalaantasting en slijtage plaats.

Dextools

De wereld van transport en opslag van bulkgoed is continu in beweging. Verhoging van de efficiency, vergroting van de bedrijfszekerheid en verlaging van de kosten zijn essentiële elementen van een professionele bedrijfsvoering. Of het nu gaat om een klein bedrijf of een grote multinational, Dextools Bulk Handling Systems biedt een passend antwoord op iedere vraag over transport van bulkgoed. Mocht het uitgebreide standaardleveringsprogramma geen oplossing bieden, dan wordt er maatwerk geproduceerd.

Contact voor informatie over een beladingsbalg

Wilt u meer informatie over de beladingsbalg of wilt u een offerte ontvangen, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “Beladingsbalg” te beoordelen
has been added to the cart. View Cart